kopiika.com.ua

Від експерименту на Коновальця – до процесів енергозбереження

Переглядів: 95Коментарі: 0
Від експерименту на Коновальця –  до процесів енергозбереження

З початком опалювального сезону перед мешканцями Білої Церкви, як і перед усіма споживачами теплової енергії, постає гостре питання вчасної оплати за тепло у власних оселях. Цей віч-ний суперечливий «інь-янь» людської природи й прагнень: щоб у хаті було тепло – хочемо, а платити за це фактичну ціну – більшості користувачів сьогодні доволі складно… 

Які шляхи оптимізації процесу «надання послуг – оплата» знаходить комунальне підприємство «Білоцерківська тепломережа»? Про це, а також про особливості підключення системи опалення до житлового фонду спілкуємося з директором КП БМР «Білоцерківська тепломережа» Михайлом Вакуленком. Саме із «цінового» питання й розпочалася розмова.

- Я не прихильник підвищення тарифів, – запевняє Михайло Іванович. – Але тариф на теплову енергію автоматично «підв’язаний» до цін на енергоносії. Коли за тарифом люди сплачують кошти, то вони це роблять на банківські рахунки зі спеціальним режимом використання (розподільчі), із яких більша частина коштів спрямовується саме на розрахунки за газ, а те, що залишилось, розподіляємо, як правило, на заробітну плату та поточні ремонти. 

- Продовжуючи тему коштів, перейдемо до теми оплати за тепло користувачами. Чи болюче сьогодні це питання для вашого підприємства? 

- Якщо порівнювати з минулими опалювальними сезонами, то за період 2016-17 років у нас складалася позитивна тенденція з оплати. Адже однією з умов отримання субсидії громадянами було погашення заборгованості за комунальні послуги та сплата обов’язкової частки плати. Тому за цей період платіжний відсоток виріс до 92%.  Але на початок опалювального сезону 2018-2019 рр. заборгованість населення м. Біла Церква за отримані послуги централізованого теплопостачання становить 50,6 млн грн, а на початок минулого опалювального сезону вона становила 33,7 млн грн.  Аналізуючи питання, розуміємо, що одним із факторів, що призвели до росту заборгованості населення, є те, що перед початком минулого опалювального сезону 2017-2018 років були зменшені (більш ніж на 20%) соціальні нормативи на опалення, у межах яких держава надає пільги або субсидії для абонентів, житлові будинки яких обладнані будинковими приладами  обліку, і це вплинуло на нарахування в платіжках за тепло. Також не останнім чином на стан заборгованості впливає платоспроможність громадян.

- Чи не стане питання оплати тепла ще більш складним, коли піднімуться ціни на енергоносії?

- Так, при цьому важливо потурбуватися про те, чи зможе мешканець оплатити послуги тепломережі. Ми зацікавлені щодо цього безпосередньо. Але питання також у тому, на що можемо вплинути, власне, ми. І тому найважливіше питання – це енергозбереження. Найбільша теплопродуктивність саме в газу, тому ми поки що не торкаємося теми сонячних батарей та подібних енергозберігаючих приладів. Інше питання: яка витрата газу на одиницю тепла? Особливо якщо 80% котелень зі старим обладнанням, зі старими, зношеними трубами. Але ось якщо ми ставимо сучасні котли по вулицях Короленка та Гризодубової, то ККД зростає від 67% до 92% (а це значна економія витрати газу!)  Якщо говорити про будинки по вулиці Коновальця (район, який називають «закинутим», оскільки колись ці будинки опалювались від котельні КЕЧ), то ми там установили нові котельні, які введені в дію в цьому опалювальному періоді. І через особливості технічної експлуатації ІТП (індивідуальних теплових пунктів) ми зможемо мешканцям давати не лише опалення, але й гарячу воду майже за ціною холодної. Люди отримують чесний результат – і чесну ціну. Тепер не треба ставити бойлери, сплачувати за електрику та інші витрати. І цей окремий район зможе стати свого роду пілотним проектом у Білій Церкві. Відповідно ККД при використанні таких процесів збільшується майже вдвічі, адже значно зменшиться використання газу за ту саму послугу. До того ж програма використовує автоматичну комп’ютерну «систему погодного регулювання», яка також зменшує використання газу. У таких умовах ми зможемо запобігти ситуації так званих «перетопів» помешкань. Тож при успішному результаті «пілоту» на Коновальця ми зможемо зробити подібні проекти в інших мікрорайонах міста. Скоординувавши витрати газу, проаналізувавши цифри та думку мешканців, – ми зможемо це реалізувати. Це реальний прорив для загальноміського процесу енергозбереження. Якщо все вийде, ми будемо активно шукати зацікавлених інвесторів. Від цього виграє місто, виграють жителі. 

- У чому причина неодночасної подачі тепла на житлові масиви Білої Церкви?

- Зрозуміло, що для включення тепла є певна процедура. Цього року, відповідно до виступів Прем’єр-міністра на телебаченні, початок опалювального періоду був анонсований із 15 жовтня, з урахуванням температурного режиму (середньодобова температура має бути менше 8 градусів протягом трьох діб). Спеціалісти підприємства «Білоцерківтепломережа» пояснюють, що подача теплоносія здійснюється поетапно та в цілодобовому режимі. На сьогодні найбільш проблемний район щодо запуску – це район Леваневського: там проблемність саме в зношеності магістрального трубопроводу, тому й часті пориви в мережах. У першу чергу тепло подається в будинки, внутрішньобудинкові мережі яких технічно готові до прийому теплоносія.  Технологічний процес подачі теплоносія займає певний час. Адже необхідно розпалити котельні, запустити в роботу всі системи котелень, налагодити сталу циркуляцію теплоносія, потім поступово підключати будинки, видалити повітря із системи теплопостачання і т.д. Тому такий процес відбувається поетапно та проводиться таким чином, щоб уникнути гідравлічних ударів, які можуть призводити до пошкодження мереж. Це зазвичай займає близько тижня.  Якщо говорити про цьогорічний процес, то 25 жовтня теплоносій було подано на 31% будинків (загальна кількість багатоквартирних будинків із централізованим теплопостачанням – 703), далі тенденція така: 26.10 – 81%, 27.10 – 90% і на 30 жовтня вже на 99% будинків було подано теплоносій. Це доволі високий відсоток запуску в перші дні подачі теплоносія, і він говорить про те, що підготовка до опалювального сезону 2018-2019 проведена на належному рівні, навіть незважаючи на велику частину застарілих та зношених мереж. Поривів при запуску тепла було небагато, та й ліквідуються вони доволі оперативно, після чого відновлюється подача теплоносія в будинок.  На сьогодні подали тепло в усі райони міста, у тому числі на масив Леваневського. Життя покаже, але вже на початок сезону ми отримали ліміти на енергоносії, критичної ситуації немає.

- Чи є ефективним створення в місті так званого «єдиного диспетчерського вікна»? Чи це допомагає вам вирішити швидкі аварійні проблеми?

- Так, вважаю, що ця програма в місті зроблена правильно. Адже коли дзвонить людина, то черговий такого «гарячого телефону» вже має бути проінформований, у якому районі які відбуваються ремонти, – тож може дати пояснення, чому саме немає опалення, коли буде підключення.  Варто наголосити, що всі ці аварійні періоди будуть автоматично (!) враховані в платіжку – тобто ці кілька днів, коли відбуватиметься ремонт під час поривів на мережі, користувачам тепла не будуть зараховані до оплати. Для цього використовуються дані з протоколів роботи лічильників тепла будинку. У цьому році ця система запрацює в усіх мікрорайонах міста. Я за те, щоб користувач і надавач послуг вели такий порядний діалог.

- Якщо причинами аварії часто стають пориви в  мережі, наскільки інтенсивно проводить ваше підприємство її оновлення?

- Лише цього року було проведено заміну 8 км теплових мереж різного діаметру, завдяки підтримці програми Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Хочу ще наголосити, що важливо враховувати багато аспектів. Зокрема, той, що мережі варто підготувати, правильно провести перевірки всіх мереж завчасно – до  початку(!) опалювального сезону. А це стосується  працівників ЖЕКів, ОСББ.  Адже часто відбуваються ситуації, коли без якісної промивки системи опалення в  міжопалювальний сезон – ви можете недоотримувати тепло у квартири, або, наприклад, через забитий іржею радіатор мати теплою лише половину секцій у вашій оселі. Є резон завчасно перевіряти й так звані «повітряні пробки» в батареях.  Користувачі мають вимагати від працівників ЖЕКу чи ОСББ вчасної перевірки системи, адже від цього залежатиме й те, скільки й за що ви сплачуєте! Так само ви маєте слідкувати, з яких причин у вашій квартирі холодніше, ніж в іншій квартирі вашого ж будинку: можливо, ви мешкаєте на першому-другому поверхах, де незакритий під’їзд?  Усі ці питання варто розглядати ретельно – у кожному конкретному випадку. І мешканці мають бути зацікавленими в належному стані будинку. А повертаючись до питання енергозбереження та теплозбереження, прохання до мешканців – зберігати тепло у своїх квартирах, будинках, під’їздах. 

Наталія Вереснева