kopiika.com.ua

«Орган – живий. Від неналежного утримання може «захворіти»!..»

Переглядів: 95Коментарі: 0
«Орган – живий. Від неналежного утримання  може «захворіти»!..»  Часто речі унікальні стають для нас надто звичними. На них не зважаєш, щодня дивишся на них, проходячи повз… Ось, наприклад, чи багато з нас знає про унікальність такого музичного інструмента в Білій Церкві, як орган?  Певно, що небагато. Ми щотижня дивимось на афіші, де зазначені імена виконавців – наприклад незмінної ведучої солістки Білоцерківського будинку органної та камерної музики Тетяни Орлової, яка, будучи молодим виконавцем, вдосконалювала свою професійність саме на теренах залу – від його заснування. На початку 1990 року чеськими майстрами в костьолі святого Іоанна Хрестителя було встановлено орган фірми «Рігер-Клосс» (нім. Rieger-Kloss), а вже 7 березня відбувся перший концерт органної музики. 

«Нам двічі пощастило: по-перше, у зала – чудова акустика для звучання будь-якого музичного інструмента, по-друге, вдалий інструмент має 40 регістрів, три клавіатури для рук і одну – для гри ногами (що дозволяє виконувати музику будь-якого стилю)! За особливість акустики наш білоцерківський органний зал любить більшість виконавців, які приїздять до нас на гастролі», – стверджує солістка органного залу пані Тетяна Орлова. Варто лише згадати, що до Білої Церкви приїжджають із гастролями музиканти із США, Японії, Польщі, Норвегії, Англії, Бельгії, Нідерландів, Швейцарії, Італії, Німеччини, Австрії тощо. 

Про окремих музикантів до цих пір залишилися цікаві історії. Наприклад, коли очікували на концерт органістки Джун Кін (США), а її літак затримався. Утім, білоцерківці терпляче очікували в залі на її виступ!.. Не менш хвилюючою була ситуація, коли багато років тому, у середині 90-х, під час «віялового відключення світла», електрика виключилася також і в органному залі. Тоді на сцені виступала «Київська камерата», і всі очікували на включення світла: утім, кожен із солістів колективу зміг виступити окремо, але в темряві, без світла та мікрофонів.
 
Якщо говорити про особливості білоцерківського органного інструмента, то для того, щоб у білоцерківському залі по-особливому зазвучала висока музика Баха, Регера, Генделя, Персела та інших видатних композиторів, цей особливий клавішно-духовий інструмент має майже 3 тисячі металевих труб! 
 
Пані Тетяна Орлова розповідає, що вона добре пам’ятає ті січневі дні 30 років тому, коли цей інструмент встановлювали: процес складний (від установлення до перевірки інтонування), адже кожен орган спеціально призначається для конкретної будівлі:
«Справа в тому, що орган – він як живий організм. Його створюють під конкретне приміщення. Його не можна переносити. Якщо порушуються режим утримання, вологість, температурний режим – він починає «хворіти»! Орган, установлений Браницькими в приміщенні костелу, на жаль, був зруйнований на початку 60-х років (до 90-х тут утримувався архів краєзнавчого музею). Кощунство в тому, що орган костелу просто… здали на металолом! Цінність того інструмента могли оцінити лише справжні фахівці, а в нас не залишилося навіть фото оригіналу… 
Виявляється, Україна навіть мала свої заводи з виробництва цього інструмента: до Другої світової війни Львів мав аж шість фірм, які створювали органи. Потім з роками якось зникали фахівці, які створювали та налаштовували  органи. Величні твори класиків органного мистецтва переважно не гралися  в церквах, де на службі музикували, скоріш, самоучки. Тому в органному мистецтві була надзвичайно важлива роль Арсенія Котляревського, який зберіг цей вид мистецтва в Україні, створив план щодо відродження органних залів. Тож, завдяки цьому, у 1990-му році в Білій Церкві розпочалося нове життя органного залу... 
 
При цьому під час навчання книжок та музичної літератури в нас, по суті, тоді не було – розшукували іноземну літературу. Коли я була молодим спеціалістом, мені якось допомогли придбати партитуру – її привезли з Америки, і на неї в мене пішла вся моя зарплата. Тим не менш, фахівців ми зростили. І ситуація в нас навіть «багатше», ніж за кордоном. Адже там органне мистецтво більше розглядається у двох ракурсах: або церковний органіст, або музичний викладач. А в Україні є ким пишатися – тут склалася своя професійна виконавська школа! Вважаю, що таку унікальну тенденцію треба зберегти. До того ж духовно-мистецьке просвітництво не може бути бізнесом. Варто без сучасної, вибачте, профанації виховувати смак слухача, глядача – майстерно передавати атмосферу барочного мистецтва. 
 
Звичайно, ми б хотіли, щоб держава більше звертала увагу на поширення інформування про класичну музику – більше просвітницьких програм на телебаченні, щоб були рівні конкуренті умови з популярною музикою. Дуже не хотілося б утратити в нашому концертному залі освіченого слухача».
 
Органістка Тетяна Орлова – солістка Білоцерківського будинку органної та камерної музики. Закінчила Вінницьке музичне училище ім. М.Леонтовича та Київську державну консерваторію ім. П.Чайковського. Пані Тетяна – соліст-інструменталіст вищої категорії, вона є лауреатом Білоцерківської молодіжної мистецької премії ім. М.Вінграновського та мистецької премії ім. І.Нечуя-Левицького. 
 
За словами Тетяни Орлової, органне мистецтво України за багато років подолало складний творчий шлях: «Тому 15 січня в Білій Церкві відбувся концерт, присвячений  110-й річниці від дня народження  Арсенія Котляревського – заснов-ника  професійної органної школи в нашій країні. Творчу естафету ювілеїв 7 березня підхопив наш Будинок органної музики, якому виповнюється 30 років! Мабуть, є певна символічність у тому, що також у березні цього року світова музична спільнота відзначає 335 років із дня народження Іоганна Себастьяна Баха. Тож у рамках Міжнародного проекту REMA «Early Music Dey 2020» 21 березня відбудеться концерт «Відомий і невідомий Бах»; виконавці – заслужена артистка України Ольга Дмитренко (орган), лауреат міжнародних конкурсів Ніна Сиваченко (скрипка)».
 

Білоцерківському будинку органної та камерної музики в березні виповнилося 30 років  

Це чарівне за акустикою та атмосферністю місце багато років є зосередженням творчого життя Білої Церкви, і навіть усього Київського регіону. Як відзначили під час урочистостей та привітань працівникам Білоцерківського камерного органного залу заступник білоцерківського міського голови Катерина Литвиненко й начальник управління культури та туризму Юлія Ковальська, на сьогодні цей зал – єдиний комунальний заклад зі сценою, де дитячі таланти та творча інтелігенція Білої Церкви мають можливість проявити себе. 
 
Директор Будинку органної музики Володимир Клюєв нагадав присутнім, що перший концерт відбувся 7 березня 1990 року – за участю солістки Національного будинку органної та камерної музики, народної артистки України органістки Ірини Калиновської, яка рівно через 30 років знову виступила на урочистому концерті – у  переповненій шанувальниками органній залі! У концерті також узяли участь органісти: народний артист України В.Кошуба, заслужені артистки України Т.Орлова, І.Харечко, а також солісти Національної філармонії України Є.Ліпітюк, С.Бортнік.
 
До речі, головний спеціаліст відділу культури, мистецтв, охорони культурної спадщини Управління культури, національностей та релігій Київської обласної держадміністрації Наталія Остапенко цього дня також оголосила про те, що до Міністерства культури надійшло подання на присвоєння Тетяні Орловій звання народної артистки України!  
 
Важливо для Білої Церкви, що вже 28 років не переривається традиція проведення на основі Будинку органної музики щорічного музичного фестивалю «Золота осінь», який за стільки років став популярним міжнародним творчим майданчиком для виконання музичної класики.
 
За тридцять років сотні талановитих композиторів і виконавців сучасності з різних країн змогли продемонструвати свої музичні смаки та особливості виконання уважному слухачеві – завдяки активній творчій діяльності Білоцерківського будинку органної та камерної музики. І те, що він розташований у надзвичайно красивому католицькому костелі, пам’ятці архітектури національного значення, додає йому туристичної привабливості й місцевого колориту. 
 —  Наталія Вереснева